ISO 20000-1 Palvelunhallintajäärjestelmä

Standardi määärittää vaatimukset palveluntuottajien arviointiin ja ohjaamiseen sekä palvelutuotannon kehittämiseen.

Palvelunhallintajärjestelmästandardin lähtökohdat ovat olleet IT-maailmassa ja siihen liittyvässä palvelutuotannossa, mutta standardi on suunniteltu kattamaan minkä tahansa palvelutuotannon menettelyt, joten ei rajoitu IT-sektorillle.

ISO 20000-1 sisältö:

4. Palveunhallintajärjestlemää koskevat yleiset vaatimukset

  • Johdon vastuu
  • Muiden osapuolten käyttämien prosessien hallinnointi
  • Asiakirjahallinta
  • Resurssienhallinta
  • Palvelunhallintajärjestelmän laatiminen ja parantaminen

5. Uusien tai muuttuneiden palveluiden suunnittelu ja transitio

  • Suunnittelun tulokset, riittävyys ja vaatimuksenmukaisuus
  • Päätökset etenemisestä
  • Kokoonpano
  • Palvelun poistaminen
  • Dokumentointivaatimukset muutokselle ja uuden palvelun käyttöönotolle
  • Hyväksyttäminen, vienti tuotantoon, tarkastelu

6. Palveluiden toimitusprosessit

  • Palvelutason hallinta
  • Palveluraportointi
  • Palveluiden jatkuvuuden ja saatavuuden hallinta
  • Palveluiden budjetointi ja kirjanpito
  • Kapasiteetinhallinta
  • Tietoturvallisuuden hallinta
7. Liikesuhdeprosessit
  • Liikesuhteiden hallinta
  • Toimittajanhallinta

8. Ratkaisuprosessit

  • Häiriönhallinta
  • Palvelupyyntöjen hallinta
  • Ongelmanhallinta
9. Ohjausprosessit
  • Konfiguraationhallinta
  • Muutoksenhallinta
  • Julkaisun ja käyttöönoton hallinta
HSEQ-palvelut, HSEQ, laatu, ympäristö, turvallisuus, KATAKRI, 9001, 14001, 18001, 45001, ISO 13485, johtamisjärjestelmä, konsultointi, laatujärjestelmän rakentaminen